Jessica Almenäs blev utbränd: ”Mitt enda fokus var att ta hand om barnen”

För mama berättar programledaren och trebarnsmamman Jessica Almenäs om när hon drabbades av utmattningssyndrom och hur hon tagit sig tillbaka. ”Jag måste skriva ned alla grejer i familjekalendern.”

Det var bara några minuter kvar av trav-sändningen när Jessica Almenäs plötsligt inte kunde läsa vad som stod på tv-skärmen.

– Det kändes som att jag skulle svimma. Jag blev yr, kallsvettades och skakade helt okontrollerat. Jag börja sluddra, så trav-experten fick ta över, berättar hon.

När kamerorna slocknat la sig Jessica ner på golvet med hjärtklappning och en känsla av att något var riktigt fel. Trots det tog hon bara ledigt några dagar innan hon gick tillbaka till jobbet som programledare för Nyhetsmorgon Söndag.

”Jag var ensamstående mamma och försökte få ihop livet”

Detta var tidig höst 2015 och Jessica hade drabbats av utmattningssyndrom för andra gången i sitt liv. Denna gång var det den höga arbetsbelastningen på jobbet, med flera livesändningar i veckan, i kombination med att hon separerat från sonen Dylans pappa, som var orsaken.

– Jag var ensamstående mamma och försökte få ihop livet och jobbet och det gick inte så bra helt enkelt, förklarar hon.

Foto: @jessicaalmenas

Jessicas söner Jack och Sam.

Eftersom Jessica drabbats av utmattningssyndrom tidigare hade hon haft på känn att allt inte stod rätt till.

– Jag märkte att jag fick mycket kortare stubin, var lättretlig och konstant trött, men jag kunde ändå inte sova på nätterna. Sedan fick jag fysiska symptom också. Innan jag kraschade hade jag haft olika halsinfektioner i åtta veckor. Jag var konstant sjuk och åt tre penicillinkurer under den här tiden.

Efter att hennes arm domnat, hon återigen fått hjärtklappning samt börjat sluddra på jobbet skickades hon till företagshälsovården. Läkaren sjukskrev henne direkt.

– Han sa till mig att jag hade utmattningssyndrom och bara skulle gå hem och ta det lugnt. Jag sa att det inte gick, jag skulle ju sända live tio timmar den helgen, men han sa ”Nej, du är sjukskriven”. När jag gick därifrån var jag så lättad att jag bara grinade. Det var så skönt att han sa de orden, att jag inte fick jobba.

Fokuserade på att ta hand om barnen

Efter det var Jessica sjukskriven i 4,5 månad och hennes enda prioritet var att få vardagen med barnen Jack, nu 13, och Dylan, nu 9, att fungera.

– När jag var sjukskriven var mitt enda fokus att jag skulle klara av att ta hand om mina barn och det var det dagarna gick till.

När hon inte tog hand om sönerna satsade hon på att bli frisk.

– Jag började yoga vilket hjälpte jättemycket. Sedan gick jag i KBT och på stressbehandling på en stressklinik. Att gå hos en psykoterapeut hjälpte mig att få strategier för att få ordning på livet. Jag kände att jag aldrig skulle komma ikapp och visste inte hur jag skulle få ordning på mitt liv. Och då tänkte jag inte ens på jobbet, utan privat; hur ska jag få ihop ungarnas aktiviteter? Hur ska jag laga mat till dem varje dag? Hur ska jag hämta och lämna i skolan?

”Man kommer till en punkt där arbetsgivaren förväntar sig att man ska vara frisk igen. Då finns det inte förståelse för att man inte kommer kunna arbeta som tidigare. Kanske aldrig mer,” säger Jessica.

Efter 4,5 månad började Jessica jobba med ”Let’s dance”, vilket egentligen var för tidigt.

– Det gick ändå okej för jag hade börjat med yoga då, så jag körde yoga i logen, och alla lediga stunder la jag mig och sov.

Efter sista sändningen av danstävlingen kom ett bakslag.

– Då var det många månader som jag inte orkade göra någonting. Jag började inte jobba förrän jag bytte till Kanal5 hösten 2016, 14 månader efter kraschen, men även då kände jag att jag inte var fullt frisk. Jag tyckte inte att jobbet var särskilt kul ännu, det tog längre tid.

Att jobbet ska vara just kul är något hon ställer krav på idag.

– När det inte känns roligt är det en varningssignal att jag måste dra i bromsen lite. Om jag måste sova på dagtid är det verkligen en signal. Jag har blivit bra på att ha en balans i jobbet, men nu har jag också en partner som jag bor med och det gör jättestor skillnad att vara två som kan dela på allting istället för att ensam behöva rodda allt.

”Jag kommer gå in i väggen igen om jag ska skjutsa till alla aktiviteter”

Sedan kraschen 2015 har Jessica blivit tillsammans med handbollsspelaren Patrik Fahlgren, 33, och fått ytterligare en son, Sam.

– Han är 18 månader… Nej, han är ju 20 månader! rättar hon sig själv och skrattar.

Foto: @jessicaalmenas

Jessica är ambassadör för nya digitala terapitjänsten Mendly: ”Jag hade önskat att det fanns när jag var sjuk.”

Hur gör du för att inte bli utmattad igen?

– Jag tar hjälp med det jag kan. Vi har till exempel en städfirma som kommer hem till oss varannan vecka och en barnvakt som hjälper till när vi inte får ihop det med till exempel förskolehämtning. Sedan får mina stora barn vara lite självständiga vad gäller sina aktiviteter. Jag har insett att jag kommer gå in i väggen igen om jag ska skjutsa och hämta till precis alla aktiviteter – för det är väldigt många.

Detta har resulterat i att Jack tar sig till handbolls- och fotbollsträningarna själv och att Dylan nyligen har börjat cykla själv till ridningen. Han går även på friidrott och basket.

– Aktiviteterna tar mycket tid och energi och är ju också något som pågår vecka ut och vecka in. Man blir aldrig färdig. Jag är gärna där och kollar på matcher och tävlingar, men att sitta på träningar, det går inte, det har jag inte tid med, säger Jessica.

Organiserar med familjekalender

En annan sak som har hjälpt Jessica att undvika att bli för stressad, är planering. 

– Att skriva upp allting i kalendern är viktigt. Att vara organiserad har blivit en livlina för mig. Jag måste skriva ned alla grejer i familjekalendern; när det är utvecklingssamtal, ridning eller handboll, eller match, så att jag verkligen har koll. Det har blivit ett viktigt verktyg för mig som mamma.

Detta är också ett tips Jessica vill ge till andra mammor som tycker att det är lite mycket just nu.

– Ha en kalender där du skriver upp vad alla familjemedlemmar gör. Man kan till och med skriva upp saker som att byta glödlampor, tvätta, byta sängkläder. När det är mycket blir det mer lätthanterligt när man har en översikt och en lista där man kan bocka av. Det hjälpte mig mycket när jag var sjuk och gör fortfarande.

Foto: @jessicaalmenas

Minstingen Sam myser med mellansonen Dylan.

Att ha äldsta sonen Jack hos sig varannan vecka ställer också krav på logistiken.

– Då ska man komma överens med en annan familj om vad man ska ha för regler och vem som ska betala det eller skjutsa dit. Det kan vara lite stressande. Nu har vi ändå ett ganska bra system eftersom han är så pass stor och får ta lite ansvar själv, men ibland kan saker trilla mellan stolarna, till exempel någon läxa som man missat i kommunikationen. Man måste ju ligga på tonåringar också! skrattar hon.

Härom veckan sändes sista avsnittet av såväl ”Breaking news” som ”Superstars” och i  maj drar nästa projekt igång, då hon ska spela in andra säsongen av ”Vem kan slå Anja och Foppa”.

– Men först ska jag vara ledig ett tag, för jag behöver återhämtning efter en stressig period, berättar hon.

Hon lever alltså som hon lär.

Foto: IBL, @jessicaalmenas

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer

Gör som 60 000 andra mamas - läs vårt magasin! Se erbjudande